JMK´s Historia


75år´s jubileum 2019

Firas på årsmötet i februari 2020


Historia

1944 Bildades Jönköpings Motorklubb JMK. Detta skedde genom hopslagning av 3 st lokala motorklubbar. Om någon vet mer om bildandet och historia om detta. Vänligen kontakta mig Jan Halvarsson på e-post, admin@jonkopingsmotorklubb.se

1947 Ordnades första isbanetävlingen på Munksjön. Både Bilar och motorcyklar deltog inför 15 000 åskådare.

1949 kördes det första Juneloppet. Det var en TT-tävling för MC på A6-området.

1950 körde KAK den nya stortävlingen "Midnattsolsrallyt".

JMK har hand om första uppehållet i Jönköping innan färden går vidare mot Kiruna.

1950 Kör också JMK-laget "fläktarna" i motocrosserien, med hemmatävling på A6 och det bildas en ungdomsavdelning med 18

grabbar som kör trampcykel.

1953 Junestadion invigs med stor invigningstävling i speedway. (Klicka Här För att läs mer om Junestadion)

1954 körs det första "Smålandsrallyt". "På röda vägar" efter Carl-Axel Adolfssons idé.

1954 representerade Rolf Stagman Sverige i motorcyklarnas sixdays i Wales.

1956 Per Olof Nodbrandt vann IMIS-pokalen i trial.

1956 tog Rolf Stagman hem SM i T för motorcykel.

1957 och 1958 upprepades ovanstående bedrift av Rolf Stagman. 

1958 står det fyra världsmästare i speedway på startlinjen på Junestadion.

1958 Arne Gustafsson blev detta år Svensk mästare i stockcar!

1959 Ordnas det med SM-tävling i tillförlitlighet för motorcyklar på en 35-mila bana.

1962 körs första isbanetävlingen på Axamosjön för bilar.

1963 går det ett Gräs-TT för bilar på gamla flygfältet med hela 4000 åskådare i regn.

1964 Jagar JMK en plats för Formel-K bana (gocart) och detta år är det premiär för JMK-nytt.

1965 8000 åskådare ser en isbanetävlimg på Axamosjön vilket stärker klubbkassan med 38000:-.

1967 hölls en kurs i högerkörning inför trafikomläggningen.

1971 Lennart Hall blev Nordisk mästare i bilracing och upprepade detta

1972 Upprepades detta.

1974 ordnar JMK en båttävling utanför Gränna med 389:- plus i resultat.

1976 den 23 Maj så körs premiärtävling i Rallycross på Tabergsbanan.

1977 är hela klubbens verksamhet förlagd till Tabergsbanan.

1978 är det invigningsfest i nya klubbstugan vid Tabergsbanan.

1981 arrangeras SM-tävling i Rallycross och detta år går också den första Folkrace tävlingen på Tabergsbanan

1984 JMK är medarrangör till Motorsportens Dag på A6-området med uppvisning av all slags motorsport.

1985 så körs SM i Rallycross i dagsregn. Ändå 45 000:- plus i klubbkassan.

1986 får JMK hyra garagelokal på A6 genom Motoralliansen.

1987 samlas 32 gamla JMK:are och bildar seniorsektionen.

1988 har JMK 451 medlemmar, 60 seniorer och god ekonomi.

1991 kördes SM i rallycross inför 1553 åskådare men gick ihop sig ändå.

1994 fyller JMK 50 år vilket firas med festligheter i Spegelsalen på Stora hotellet. Tidningen för 50års Jubilem. Lite nostalgi!

1995 körs första lagtävlingen i folkrace "Dream Team".

2004 fyller JMK 60 år vilket även det firas i spegelsalen på Stora hotellet.

2007 revideras stadgarna för att anta en ny miljöplan och miljöcertifiera klubben

2009 Efter 14 framgångsrika år så körs Lagtävlingen Dream Team för sista gången?

Man försöker utan att lyckas arrangera tävlingen 3 gånger till.

2010 I Augusti körs en tvådagars rallycrosstävling. Den sista så här långt på Tabergsbanan.

2010 I Oktober detta år körs enkla bilsportsformen Drivers Open för första gången på Tabergsbanan.

2011 Populära Luciaracet är inne på sitt 10e år som partävling med ett stadigt intresse upp mot 100 förare.

2012 Intresset för Drivers Open har vuxit och Jönköpings MK arrangerar en egen cup bestående av 5 tävlingar under året.

2013 Klubben arrangerar Kardankungen för första gången i September i samarbete med Grude Racing. Tävlingen får bra respons och planeras återkomma.

2015 Klubben fortsätter investera i

upprustning av anläggningen och arrangerar på Nationaldagen SM i Crosskart på

Tabergsbanan med 103 startande.

2019 JMK jubilerar 75år som Klubb/Förening. Ladda ner det Tidningen för 50års Jubilem. Lite nostalgi!

2020  Det här året började med pandemin. Vi hade tufft år men vi lyckades att genoföra en del tävlingar. Tack vare Coronastödet och de bilcrosstävlingarna så lyckades vi få ihop verksamheten. (Se gärna de gamla tävlingar)

2021  Under året så hade vi pandemin som påverkar oss en hel del. Vi var tvugna att hålla avstånd och arrangerar efter denna Corona. Vi lyckades få Corona stöd i år också. Vilket gjorde att vi fick ihop verksamheten i år.. Vi genomförde en del tävlingar.

2022  I år blev det äntligen ett normal år, efter att pandemin gått tillbaka. Vi körde Tabergspokalen som en tvådagars, vilket blev en bra respons från förarna.